Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Autor Wątek: Ocean w 3dsmax - dla początkujących  (Przeczytany 4648 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

mpx

  • *
  • Podziękowania otrzymane: 0
    • Zobacz profil
Ocean w 3dsmax - dla początkujących
« dnia: Kwiecień 05, 2008, 15:06:44 »
Witam.

Chcia?bym zaprezentowa? tutorial, kt?ry jest do?? prosty i przeznaczony raczej dla pocz?tkuj?cych tw?rc?w grafiki 3D, nie b?dzie to jaka? super realistyczna grafika, ot zrobimy prost? animacje oceanu. Bez zb?dnego przed?u?ania, zaczynajmy ;)
WST?P, czyli to co jest nam potrzebne.

Komputer - Grafika 3D jest o wiele bardziej skomplikowana ni? 2D i naszemu komputerowi jest do?? trudno przelicza? wszystkie obiekty na scenie, dlatego im mocniejszy komputer tym lepiej. Grafik? 3D mo?na ju? spokojnie robi? na komputerach z procesorami s?abszymi ni? 1GHz, ale im wi?cej element?w, ?wiate? etc. tym bardziej b?dzie si? on d?awi? obliczeniami i czas renderingu b?dzie si? wyd?u?a?.

Program- Ja korzystam z 3ds max'a 6 i ten program wam polecam, gdy? jest bardzo zaawansowany i zawiera du?o narz?dzi do modelowania. Sk?d go wzi??? www.google.pl



Robimy ocean.

Na pocz?tku musimy ustawi? jakie? ?adne t?o, bo troch? g?upio b?dzie wygl?da? tafla wody na czarnym tle ;P


?ci?gamy te dwa obrazki i zapisujemy w jakim? folderze.
Teraz przechodzimy do 3ds max'a i naciskamy klawisz „8” i klikamy w przycisk pod „Environment Map”:

Wybieramy z listy „Bitmap”

I nasz obrazek z pomara?czowym niebem. Kiedy ju? to zrobimy, zamykamy okno „Environment and Effects”.
Niby nic si? nie zmieni?o. Ale to tylko pozory ;) Na g?rnej belce naciskamy przycisk Rendering i klikamy na „Render...”. Klikamy na rozdzielczo?? 800x600 (dzi?ki temu wyrenderujemy klatk? o takiej rozdzielczo?ci. I naciskamy „Render”

Naszym oczom powinien ukaza? si? taki oto obraz.

Teraz ju? mamy t?o. Trzeba si? zaj?? wod?. Zamykamy okienka z renderingiem i wracamy na scen?. Nasz? wod?, b?dzie emitowa? obiekt typu „Plane”.

Klikamy w niego i w oknie Perspective, w dowolnym miejscu klikamy i przytrzymujemy LPM, a nast?pnie przeci?gamy w drug? stron? widoku Perspective(wielko?? nie ma znaczenia).

Upewniamy si?, ?e nasz obiekt jest zaznaczony (ma bia?e rogi) i klikamy na zak?adk? Modify (tak jak na obrazku poni?ej)

Nast?pnie w polach w zak?adce Parametrs wpisujemy:
Length:1000
Width: 1000
Length Segs: 25
Width Segs: 25
Klikamy w Zoom Extens All (patrz rysunek)

Teraz musimy nasz? „wod?” ustawi? w samym ?rodku uk?adu wsp??rz?dnych. Klikamy na Select and Move LPM, a nast?pnie PPM (jakby kto? nie wiedzia? Lewy Przycisk Mysz i Prawy Przycisk Myszy). W okienku wpisujemy wsz?dzie warto?? zero (patrz rys.)

Teraz musimy jako? fajnie ustawi? widok Prespectiv. Wybieramy Arc Rotate Selected.

I kr?cimy myszk? tak aby uzyska? taki efekt:

Wybieramy zoom i klikaj?c w Prespectiv i przytrzymuj?c LPM zbli?amy „wod?” i ?apk? przesuwamy obraz aby uzyska? taki efekt (patrz rys.)

Wszystko mamy ustawione. Robimy wst?pny rendering. Klikamy jak poprzednio Rendering->Render...->Render. Powinni?my dosta? co? takiego

Na razie zbytnio to wody nie przypomina ale nie od razu Rzym zbudowano ;)
Nast?pny krok to, zrobienie materia?u na tafl? wody, jest to do?? skomplikowane i nale?y si? do?? skupi? ;)
Naciskamy klawisz „M”. Wyskakuje nam okienko z materia?ami. Klikamy na dowolny slot (kule). Klikamy na Prostok?t, obok kt?rego jest napis Diffuse i ustawiamy na czarny kolor. Teraz w sekcji Specular Highlights wpisujemy warto?ci:
Specular level: 90
Glossines: 30
Dzi?ki temu zabiegowi nasz materia? b?dzie odbija? ?wiat?o jak woda ;)

Teraz ?apk? zjerzdzamy w d?? i kilkamy na plusik w zak?adce Maps.

Mamy otwart? zak?adke. Zaznaczamy opcje Bump i Reflection. Obok Reflection ustawiamy warto?? 60.

Klikamy teraz w przycisk NONE obok napisu Bump. Z otwartego okna wybieramy Noise. W Noise Parametr, klikamy opcje Turbulecne, dzi?ki czemu nasza woda b?dzie wzburzona ;) Przy okazji zrobimy animacje. Suwak, gdzie jest liczba 0/100 przeci?gamy na koniec. Powinna by? liczba wtedy 100/100. Klikamy przycisk AutoKey(pasek i przycisk zrobi? si? czerwone) i ustawiamy warto?ci w coordinate, dla Offset.
X:50
Y:50
Z:150
Znowu klikamy na AutoKey. Przytrzymajmy suwak, gdzie jest 100/100 i przesuwajmy go w lewo i w prawo. Zobaczymy ?e nasza kula z materia?em zdaje si? wirowa?, a liczby w Offset zmieniaj? si? od zera do podanych. Teraz klikamy przycisk „Go To Parnet” (punkt 4 na rys.)

Teraz naciskamy na NONE obok napisu Reflection. Klikamy w Bitmap i wybieramy niebieskie niebo kt?re wcze?niej ?ci?gneli?my. Zn?w klikamy na przycisk „Go To Parnet”.
Powinni?my otrzyma? taki oto materia?.

Umieszczamy gotowy materia? na naszym obiekcie 'plane'. Klikamy na ten obiekt i klikamy przycisk Assign Material to Selection.

Wykonujemy pr?bny rendering naciskaj?c klawisz F9. Wszystko powinno wygl?da? teraz tak.

Musimy jeszcze wstawi? jakie? ?wiat?o. Naciskamy na zak?adk? 'Lights', wybieramy ?wiat?o typu Omni i wstawiamy je do sceny.

Zaznaczamy nasze ?wiat?o Omni, przechodzimy do zak?adki Modify, zje?d?amy w d?? i otwieramy zak?adk? Atmospheres and Effects i klikamy na Add, z nowego okienka wybieramy Lens Effects i klikamy OK

Potem klikamy na Lens Effect kt?re pojawi?o nam si? na li?cie w Atmospheres and Effects i klikamy Setup. W nowo otworzonym oknie, w zak?adce Lens Effect Parametrs wybieramy Glow i Ray. Zamykamy okno.

Po wyrenderowaniu (klawisz F9) powinni?my mie? mniej wi?cej taki obraz. Nasz ocean jest ju? gotowy :)

Ostatni? rzecz? jak? musimy zrobi? jest wyrenderowanie wszystkich klatek i zrobienie z tego filmu. W g?rnej belce klikamy na Rendering -> Render...W zak?adce Common Parametrs w sekcji Time Parametrs, zaznaczamy Active Time Segment i  przechodzimy do sekcji Render Output i klikamy na Files. Nadajemy nazw? naszemu filmikowi i wybieramy typ JPEG (wa?ne!). Ostatni krok jaki musimy wykona? to naci?ni?cie przycisku Render. Teraz wszystkie klatki filmu zapisz? si? do obrazk?w. Aby z?o?y? to w film trzeba w programie VirtualDub wczyta? wszystkie klatki i zapisa? je jako film u?ywaj?c jakiego? kodeka np. DivX.
The End :)

Komentarze mile widziane.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 20, 2011, 21:16:37 wysłana przez Annoyer13 »

Forsaken

[TUTORIAL - GRAFIKA 3D] Ocean - dla poczatkujacych :)
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 18, 2008, 20:43:54 »
Dzi?ki za wrzute naprawde ciekawy tutek i dobrze rozpisany wszystko  ?adnie pomy?limy z tym co pisa?em jak cos zg?o? si? do mnie jeszcze na PW:)
Poglądy są jak du**, każdy jakieś ma, ale po co od razu pokazywać...

— Andrzej Sapkowski

Abik

[TUTORIAL - GRAFIKA 3D] Ocean - dla poczatkujacych :)
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 18, 2008, 21:20:32 »
No ekstra tut ;) dzi?ki ... kiedy? 3d na pewno lizn? wi?c skorzystam kiedy? na pewno ;)

cztery

  • *
  • Podziękowania otrzymane: 0
    • Zobacz profil
[TUTORIAL - GRAFIKA 3D] Ocean - dla poczatkujacych :)
« Odpowiedź #3 dnia: Kwiecień 19, 2008, 07:59:01 »
czesc...

fajnie opisane woda fajna tylko tak kwadratowo ona wyglada.

Kenty^

  • *****
  • Podziękowania otrzymane: 80
    • Zobacz profil
    • Forum Graficzne
  • Ostatnie nagrody:
  • Layout of the Fortnight #4
  • Userbar of the Week #30
[TUTORIAL - GRAFIKA 3D] Ocean - dla poczatkujacych :)
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 19, 2008, 08:33:06 »
bardzo nie realistycznie wyglada woda, ale za wrzutke dzieki ;)