Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Autor Wątek: Animacja typy strech  (Przeczytany 3219 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

kifer71

  • *
  • Podziękowania otrzymane: 1
    • Zobacz profil
Animacja typy strech
« dnia: Styczeń 22, 2011, 17:45:12 »
Tutorial by Kifer71

   Na tego tutka trafiłem dość dawno i nawet zabrałem się za tłumaczenie. Niestety w owym czasie moja znajomość GAP była bardzo słaba i odłożyłem go na „półkę”. Może też przestraszył mnie wstęp autora, iż nie jest to tutorial dla początkujących, a może rozmiar tuta, a może... A propos rozmiaru, okazało się iż nie jest ten tut aż tak długi jak myślałem. Moje są obszerniejsze. :)
   O spolszczenie poprosił mnie Cakper. Odkurzyłem więc robocze tłumaczenie, a właściwie początek przekładu, i zabrałem się do pracy. Muszę się też przyznać, że sam jeszcze nie przerobiłem poniższego podręcznika. Tłumaczenie więc, można by powiedzieć, będzie odbywało się „na żywo”. Uzbrój się w cierpliwość i śledź postępy.
   I jeszcze jedno. Efekt końcowy zależy od wybranego obrazu wyjściowego. Mój jest trochę gorszy ale nie chciałem dublować animacji fence-posta. Zauważyłem to dopiero pod koniec pracy z tutkiem. Trudno musi już tak pozostać.

   Oryginalna animacja:



   Twój cel:



Oryginał pochodzi ze stron deviantART
Autor: fence-post
Program: GIMP 2.2.x i dodatek GAP (GIMP Animation Package)
Stopień trudności: Średni (dla osób obeznanych z GAP nie koniecznie)
Linki do GAP i nie tylko.



Etap pierwszy - tworzenie obrazu wyjściowego



1.   Wybierz obraz, który będziesz animować.
   Mój wygląda tak:



   Oczywiście troszkę trzeba go wykadrować.

2.   Jeśli masz już otwarty obraz w Gimpie to wybierz narzędzie Zaznaczanie obszarów prostokątnych (R).
3.   W zakładce Opcje narzędzia z rozwijanego menu wybierz Stałe proporcje i ustaw Szerokość na 220 pikseli a Wysokość na 135 pikseli. Założyłem, że animacja będzie miała rozmiar 220 x 135 pikseli, więc zaznaczenie powinno mieć takie właśnie proporcje aby przy skalowaniu obrazu wyjściowego nie zdeformować go.
4.   Zaznacz interesujący cię obszar obrazu.
5.   Z menu Obraz wybierz Kadruj obraz. Efekt powinien być mniej więcej taki:



6.   Z menu Zaznaczenie wybierz Brak (Shift+Ctrl+A).
7.   Duplikuj warstwę Tło.
8.   Aktywuj warstwę Tło i z menu Warstwa wybierz Kolory -> Desaturacja.
9.   Przejdź do warstwy Kopia: Tło.
10.   Wybierz narzędzie Tworzenie i modyfikowanie ścieżek (B).
11.   Obrysuj usta:



12.   W zakładce Opcje narzędzia kliknij w Edycja.
13.   Zmodyfikuj ścieżkę aby wyglądała tak:



14.   Z menu Zaznaczenie wybierz Ze ścieżki (Shift+V).
15.   Z tego samego menu wybierz Odwróć (Ctrl+I).
16.   Następnie w tym samym menu wybierz Zaokrągl.
17.   W oknie dialogowym ustaw 10 pikseli i kliknij Ok.
18.   Z menu Edycja wybierz Wyczyść (Ctrl+K).
19.   Z menu Zaznaczenie wybierz Brak (Shift+Ctrl+A).
20.   Teraz z menu Obraz wybierz Skaluj obraz.
21.   Ustaw żądany rozmiar obrazu. Szerokość 220 pikseli i Wysokość 135 pikseli, i kliknij Skaluj.
22.   Zapisz plik pod dowolną nazwą w formacie XCF. Mój obraz to usta.xcf , a wygląda tak:





Etap drugi - przygotowanie plików animacji



23.   Pierwsza czynność jaką musisz wykonać to utworzenie folderu na potrzeby animacji. Nazwij go np. pliki_animacji.
24.   Otwórz nowy przezroczysty obraz o wymiarach 220 x 135 pikseli.
25.   Zapisz go w folderze pliki_animacji pod nazwą animacja_000001.xcf.

Nie używaj w nazwach folderu i pliku polskich znaków diakrytycznych. Dodatek GAP ich nie rozpoznaje i wyświetla komunikaty o błędach.

26.   Z menu Video wybierz Duplicate Frames....
27.   W oknie dialogowym w opcji N razy (N-times) wpisz 219 i kliknij Ok. Da ci to w efekcie 220 klatek animacji. Liczba klatek ma być równa szerokości obrazu w pikselach.
28.   Teraz przejdź do obrazu usta.xcf i połącz ze sobą widoczne warstwy.
29.   Dodaj dwie nowe warstwy.
30.   Jedną wypełnij białym, a drugą czarnym kolorem.
31.   Nadaj im odpowiednio nazwy: biała maska i czarna maska.
32.   Zapisz plik nie zamykając go. W zakładce Warstwy powinno to wyglądać tak:





Etap trzeci – animowanie obrazów



33.   W oknie obrazu animacja_000001.xcf wybierz Video -> Move Path....
34.   W oknie Ścieżka ruchu (Move Path) w rozwijanym menu opcji Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę Tło z obrazu usta.xcf.
35.   Tryb kroku (Stepmode) ustaw na Brak (None).
36.   Kliknij w Dodaj punkt (Add Point).
    Wpis w opcji Aktualny punkt (Current Point) powinien zmienić się z [ 1] z [ 1] ([ 1] of [ 1]) na [ 2] z [ 2] ([ 2] of [ 2]).
37.   Zaznacz Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu Preview.
38.   Pod Aktualny punkt (Current Point) są współrzędne X i Y. Współrzędną X ustaw na -219.



39.   Jeśli chcesz sprawdzić poprawność animacji to kliknij w przycisk Podgląd animacji (Anim Preview).
40.   W oknie dialogowym ustawień podglądu kliknij od razu Ok. Otworzą się dwa okna. Podgląd animacji i plik tymczasowy bez nazwy.
41.   Obejrzyj animkę i zamknij oba okna nie zapisując obrazu tymczasowego.

   Prawidłowa animka wygląda tak:



42.   Jeśli wszystko jest w porządku kliknij Ok w oknie Ścieżka ruchu (Move Path).
43.   Nadszedł czas aby przyciąć wszystkie klatki do szerokości jednego piksela. Wybierz więc z menu Video opcję Frames Crop....
44.   W oknie dialogowym Crop Video Frames (all) kliknij najpierw w symbol skalowania proporcjonalnego aby wyglądał tak: .
45.   Następnie w opcji New width (Nowa szerokość) wpisz 1 i kliknij w Ok.



46.   Teraz musisz rozciągnąć wszystkie ramki do szerokości 220 pikseli. W tym celu z menu Video wybierz Frames Scale....
47.   W oknie dialogowym Scale Video Frames (all) kliknij najpierw w symbol skalowania proporcjonalnego.
48.   W opcji New width (Nowa szerokość) wpisz 220 i kliknij w Ok.



   Poniżej podgląd trzech plików z folderu pliki_animacji :

   animacja_000001.xcf



   animacja_000100.xcf



   animacja_000200.xcf



49.   Teraz ponownie dodasz warstwę Tło z obrazu usta.xcf do swojej animacji. Wybierz Move Path... z menu Video w pliku animacja_000001.xcf.
50.   W oknie Ścieżka ruchu (Move Path) w rozwijanym menu opcji Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę Tło z obrazu usta.xcf.
51.   Tryb kroku (Stepmode) ustaw na Brak (None).
52.   Zaznacz Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu Preview.
53.   Twoim celem jest dodanie powyższej warstwy pomiędzy Tło i Tło#1 we wszystkich klatkach animacji. Przesuń więc suwak Stos warstw (Layerstack) na pozycję 1 i kliknij w Ok. Suwak znajduje się w dolnej, prawej części okna Ścieżka ruchu (Move Path).



   W zakładce Warstwy ma to wyglądać tak:



   Teraz kolej na dodanie masek do klatek animacji. Gap nie pozwala na bezpośrednie dodanie masek do poszczególnych warstw animacji, ale przy pomocy narzędzi w które GAP jest wyposażony uda ci się to osiągnąć. Maski mają na celu stopniowe przysłanianie warstw Tło#1 i jednoczesne odsłanianie warstw Tło#2 w poszczególnych klatkach animki.

54.   W obrazie animacja_000001.xcf z menu Video wybierz Move Path....
55.   W oknie Ścieżka ruchu (Move Path) w rozwijanym menu opcji Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę czarna maska z obrazu usta.xcf.
56.   Tryb kroku (Stepmode) ustaw na Brak (None).
57.   Zaznacz Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu Preview.
58.   Kliknij Ok w oknie Ścieżka ruchu (Move Path). Spowoduje to dodanie czarnej, statycznej warstwy do wszystkich klatek animki na samym szczycie stosu warstw.
59.   Teraz dodasz białą, animowaną maskę. Otwórz okno Ścieżka ruchu (Move Path).
60.   W rozwijanym menu opcji Obraz źródłowy (Source Image/Layer) ustaw warstwę biała maska z obrazu usta.xcf.
61.   Tryb kroku (Stepmode) ustaw na Brak (None).
62.   Zaznacz Instant Apply aby zobaczyć wstawioną warstwę w oknie podglądu Preview.
63.   Teraz kliknij w przycisk Dodaj punkt (Add Point).
    Wpis w opcji Aktualny punkt (Current Point) powinien zmienić się z [ 1] z [ 1] ([ 1] of [ 1]) na [ 2] z [ 2] ([ 2] of [ 2]).
64.   Pod Aktualny punkt (Current Point) są, znane ci już, współrzędne X i Y. Współrzędną X ustaw na 220.
65.   Podejrzyj animację klikając w Podgląd animacji (Anim Preview) w oknie Ścieżka ruchu (Move Path).
66.   W oknie dialogowym Animowany podgląd ścieżki ruchu (Move Path Animated Preview) w opcji Anim Preview Mode zaznacz Exect object on frames i kliknij Ok. Otworzy się okno podglądu gdzie możesz obejrzeć animkę i obraz bez nazwy.
67.   Zamknij oba, przed chwilą otwarte okna nie zapisując obrazu.
68.   Jeśli wszystko wygląda jak na podglądzie poniżej to kliknij Ok w oknie Ścieżka ruchu (Move Path).

   Podgląd animki:



   Wyjściowe warstwy dla utworzenia masek masz już gotowe. Maska jednak musi składać się z jednej warstwy. Połączysz teraz białe i czarne warstwy w jedną.

69.   W oknie pliku animacja_000001.xcf z menu Video wybierz Frames Modify....
70.   W oknie Modyfikacja ramek ( Frames Modify) sprawdź czy masz zaznaczoną opcję Pattern is a list of layerstack numbers.
71.   W okienku Layer Pattern wpisz 0-1. Dlaczego „0-1”? Dodatek GAP numeruje warstwy poczynając od zera i od góry stosu warstw. Ponieważ chcesz połączyć najwyższą warstwę z warstwą poniżej, odpowiednio musisz wpisać ich numery. Warstwa biała maska ma numer 0, a czarna maska numer 1.



72.   W tym samym oknie kliknij w Operacja (Function) i  z rozwijanego menu wybierz Merge Layers -> Merge layer(s) clipped to image.



   Teraz z warstwy czarna maska utworzysz właściwą maskę dla warstwy.

73.   Z menu Video ponownie wybierz Frames Modify....
74.   W oknie Modyfikacja ramek ( Frames Modify) sprawdź czy masz zaznaczoną opcję Pattern is a list of layerstack numbers.
75.   W okienku Layer Pattern wpisz 1. Nr 1 odpowiada warstwie, na którą chcesz nałożyć maskę.
76.   Kliknij w Operacja (Function) i  z rozwijanego menu wybierz Layer Mask -> Copy layermask from layer above.



77.   Kliknij Ok w oknie Modyfikacja ramek ( Frames Modify).

   Warstwa czarna maska jest już zbędna. Usuniesz ją przy pomocy narzędzia Usunięcie warstwy w ramkach (Frames Layer Delete). Nie da się cofnąć tej operacji, wykonuj więc dokładnie trzy kolejne punkty tutoriala.

78.   Z menu Video wybierz Frames Layer Delete....
79.   W oknie dialogowym Usunięcie warstwy w ramkach (Frames Layer Delete) ustaw opcje jak na rysunku poniżej:



80.   Kliknij w Ok w oknie Usunięcie warstwy w ramkach (Frames Layer Delete).

   Animacja jest prawie gotowa. Teraz utworzysz animowany obraz w formacie GIF.



Etap czwarty – tworzenie pliku animacji



81.   Z menu Video wybierz Frames to Image....
82.   W oknie dialogowym Ramki do obrazu (Frames to Image) ustaw opce jak na poniższym rysunku:



83.   Kliknij w Ok w oknie Ramki do obrazu (Frames to Image). Powstanie nowy obraz bez nazwy.
84.   W oknie przed chwilą utworzonego obrazu z menu Filtry wybierz Animacja -> Optymalizuj (różnica). Powstanie kolejny obraz bez nazwy.
85.   W dopiero co utworzonym obrazie przesuń warstwę frame_000220 (41ms)(combine) na sam dół pod warstwę frame_000001 (41ms)(combine). W zakładce Warstwy klikasz LPP żądana warstwę i przytrzymując przycisk ciągniesz ją na samo dno stosu warstw.
86.   Modyfikuj nazwę warstwy zmieniając wpis frame_000220 (41ms)(combine) na frame_000220 (1000ms)(combine), co spowoduje wyświetlanie tej klatki przez jedną sekundę.
87.   Zapisz plik pod dowolną nazwą w formacie GIF pamiętając o zaznaczenie opcji Zapisz jako animację w oknie eksportu.

   Gratulacje, dotarłeś(aś) do końca.



K71



Tutorial by Kifer71
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2011, 18:03:04 wysłana przez Annoyer13 »