• Welcome to Forum graficzne Burning-Brushes.pl. Please log in or sign up.
 

Skalista planeta w GIMPie

Zaczęty przez Abik, Sierpień 20, 2008, 20:52:03

Poprzedni wątek - Następny wątek
__________________________________________________________
Skalista planeta w GIMPie

Dawno temu, w odległej galaktyce... albo dobra, od razu zacznę od konkretów :P
Słowem wstępu chciałbym napisać, że czytając ten tutorial prawdopodobnie odniesiecie wrażenie, że gdy ja robiłem sobie tą planetę to wszystko miałem dokładnie zaplanowane.
Pudło. Pisząc ten tutorial siedziałem sobie w przyczepie campingowej na polu namiotowym w Ustroniu Morskim z laptopem z zainstalowanym GIMPem w wersji 2.2.10, więc nie wiem w tej chwili czy w 100% jest kompatybilny z wersjami starszymi, to dopiszę na końcu tutoriala po powrocie do domu. Ale wracając do najważniejszego. Nie trzymajcie się sztywno tutka, a sami kombinujcie, ale znowu bez przesady.
To po pierwsze. Po drugie przygotujcie sobie jakieś ładne teksturki, ja korzystałem z tych, które sobie zrobiłem moim kompaktem, można je nabyć za BBforsę na burning-brushes.pl ^^,
Do tego polecam wam posłuchać sobie w czasie tworzenia jakichś swoich ulubionych kawałków, ja słuchałem RMF FM ^^ No, ale zacznijmy.

1. Tworzymy sobie nowy obraz (->Plik ->Nowy CTRL + N) o takich samych długościach boków (np. 200 na 200px, 600 na 600px).
Najlepiej jak największy, bo zmniejszyć zawsze można, ale nie przesadzajmy bo GIMP muli trochę kompa i przy wykonywaniu pewnych operacji, stosowaniu filtrów możemy czekać na prawdę długo.

2. Robimy nową warstwę przezroczystą z takimi wymiarami jak obraz i usuwamy warstwę tła (z reguły się zwie ona "Tło" ^^ ).

3. Teraz stosujemy filtr "projektant sfery" (Filtr-> renderowanie-> projektant sfery) z ustawieniami jak na screenie 1.
SCREEN 1
Jeśli nie chcecie oglądać screena to po prostu zasotsujcie ustawienia domyślne, zmieniając tylko te, które podam:
W polu właściwości tekstury:
Typ: tekstura
Tekstura: szum
Kolory: c18282 (u mnie był inny, niestety nie pamiętam dokładnie jaki, ale bardzo podobny) i 000000 (z kolorami warto się pobawić)
Skala: 0,8
Turbulencje: 3,2
Wartość: 1,0
Exp.: 0,95
Reszta bez zmian, wartości które podałem możecie zmieniać do woli, ważne, żeby efekt was satysfakcjonował i był ładny, mnie takie ustawienia odpowiadają najbardziej ^^

4. Duplikujemy warstwę z "planetą" i ustawiamy jej tryb  na rozjaśnianie i krycie na 85%

5. Znów duplikujemy planetę tym razem ustawiamy tryb na miękkie światło, a krycie również na 85%

6. Teraz dulikujemy obrazek (Obraz ->duplikuj). W nowo powstałym obrazie klikamy w okienku z warstwami CTRL + L klikamy na dowolnej warstwie prawym przyciskiem myszy i wybieramy z menu kontekstowego, które się pojawi pozycję "połącz widoczne". Pojawi się okienko, w którym wybieramy opcję drugą (przycięta do obrazu).
Tak powstałą warstwę przeciągamy do naszego "głównego" obrazu. Jak umiecie duplikować obrazek to ok, a jak nie to właśnie się tego naucznie bo to jest ogromnie przydatna funkcja i będziemy z niej często korzystali.

7. Na zduplikowanym obrazku stosujemy filtr ->Filtry ->zniekształcenie ->mozaika, ustawienia możemy pozostawić domyślne. Tryb tej zflitrowanej warstwy ustawiamy na tylko ciemniejsze, a krycie na 75%.

8. Znów duplikujemy sobie planetę (obraz, ale 2 razy) tak jak w kroku 6. Stosujemy na duplikacie filtr... ->filtry ->artystyczne ->kubizm, najlepiej z ustawieniami domyślnymi, tryb tej warstwy ustawiamy na mnożeie, a krycie na 85%.

9. Duplikujemy warstwę z filtrem kubizm i jej tryb zmieniamy na dzielenie, a krycie na 7%.

10. Duplikat planety z przed zastosowania filtra kubizm przesuwamy na wierzch w okienku z warstwami, tryb zwykły i krycie 25%.

11. W moim przypadku różnica kolorów na planecie była dość duża i nie wyglądała ładnie, więc utworzyłem warstwę i wypełniłem ją całą kolorem 290b0b, tryb ustawiłem na różnica, a krycie 80%.

12. No i znów duplikujemy sobie planetę, a na duplikacie stosujemy filtr wytłocznie (filtry ->zniekształcenie ->wytłoczenie), z ustawieniami domyślnymi, tryb warstwy ustawiamy na pokrywanie, a krycie na 30%.

13. Duplikujemy planetę... ^^ i ustawiamy jej tryb na przesiewanie. a krycie na 20%.

14. Teraz (jak ostatnio często :P) duplikujemy naszą planetę, chociaż nie jest to obowiązkowe to jednak zawsze lepiej ją mieć zduplikowaną niż nie ^^

15. Dajemy na planecie kanał alfa na zaznaczenie i otwieramy jakąś ładną teksturę, chyba, że nie chcemy ich stosować, ale jednak przydają się i poprawiają wygląd planety. Jak już otworzymy teksturę, możemy sobie zmiejszyć jej wymiary, jeśli jest bardzo duża lub jeśli po prostu mniejsza wygląda lepiej ^^
Zależnie od tego jakiej teksutury użyjemy musimy dobrać do niej tryb i krycie. Ja skorzystałem z teksutury z drobnymi kamieniami, zmniejszyłem ją o połowę(z 2k px na 1k), tryb ustawiłem na miękkie światło, a krycie pozostawiłem na 100%.

16. Tworzymy nową warstwę i wypełniamy ją jakimś kolorem, najlepiej żeby był podobny do tego, który dominuje na naszej planecie, u mnie jest to dca967. Tryb warstwy z kolorem ustawiamy na odcień, a krycie zostawiamy maksymalne, chyba, że ładniej wygląda po zmniejszeniu.

17. Jeśli nasza planeta przypomina trochę jakąś pustynną, piasczystą planetę to możemy zastosować na niej teksturę z piaskiem (najlepiej morksim ^^). Dobieramy do niej tryb, jeśli jest to jasny piasek to na pewno dobrze wyglądać będzie miękkie światło i kombinujemy z kryciem. Jeśli nasza planeta nie jest piasczysta, pustynna to przechodzimy do następnego kroku, ewentalnie zmieniamy kolor tekstury.

18. Stosujemy kolejną teksturę. U mnie była to taka "patterno podobna" przypominająca trochę powierzchnie planety, brązowa, tekstura. Najpierw z trybem na odcień, a później zduplikowana, ze znacznie zwiększonym kontrastem i jasnością (o jakieś 50-60 jedno i drugie) i trybem na pokrywanie, obie warstwy z teksturami krycie ustawione miały na 100%.

19. Duplikujemy naszą planetę i ustawiamy jej tryb na przesiewanie i krycie na 45%.

20. Duplikujemy ją znowu i narzędziem do rozmywania (Rozmywanie lub wyostrzanie V) rozmywamy trochę krawędzie planety.

21. Na tej samej warstwie stosujemy selektywne rozmycie gaussa (filtry ->rozmycie ->selektywne rozmycie...), zmieniając maksymalną deltę na 20, a promień rozmycia zostawiając na 5.

22. Wyostrzamy teraz planetę (filtry ->uwydatnianie ->wyostrzenie), ustawiając ostrość na 30. W razie potrzeby możemy narzędziem rozmycia lub wyostrzenia rozmyć ... lub wyostrzyć ^.^ poszczególne obszary planety, ale nie przesadzajmy z tym.

23. Duplikujemy planetę dwa razy...
-Pierwszy duplikat rozmywamy gaussem o promieniu 2px i wymazujemy tak, by został nam półksiężyc (wymazujemy tam gdzie planeta będzie zacieniona, a zostawiamy tam gdzie będzie ośtwietlona). Tryb ustawiamy na tylko jaśniejsze, a krycie zostawiamy na 100%.
-Drugi duplikat rozmywamy gaussem o promieniu 130, a tryb ustawiamy na przesiewanie, bez zmiany krycia.

24. U mnie już jest w sumie ok, muszę tylko poprawić troszkę kolory. Od tego właśnie jaki macie w tej chwili wygląd wszej planety, zależy ile jeszcze będziecie nad nią pracować, jeśli jest ok, to zaraz koniec, a jak nie to męczcie sie z kolorami (gm'y, krzywe, poziomy, mikser kanałów...)
Jako, że u mnie było ok, to zastosowałem kilka gm... tak więc duplikujemy 5 razy naszą planetę, pierwsze 4 warstwy od góry włączamy i jedziemy po kolei gm'y (na każdą planetę 1 gm, te gm do góry do tych warstw na dole :P):
290b0b - dca967 nasycenie 35%
d2770b - ffffff nasycenie 85%
d2770b - 290b0b pokrywanie 100%
ff0000 - 1e00ff nasycenie 50%
ff8a00 - 1e00ff dzielenie 15%
Radzę ostro pokombinować z gm'ami!

25.Teraz duplikujemy ostatecznie planetę, zwiększamy trochę kontrast.

Właściwie to już wszystko w końcu ^^, można jeszcze pokombinować z kolorami, kontrastami itp. Efekt jaki uzyskacie zależy od tego jak sztywno trzymaliście się tutka i jak dużo kombinowaliści (im więcej kombinacji tym wg mnie powinien być lepszy efekt :P )
Mnie ostatniecznie wyszło tak:


Cztery dni później...
Wracając jeszcze tylko do kompatybilności tego tutka z GIMPem w wersjach nowszych niż 2.2.10 to muszę przyznać, że jest w 100% możliwy do wykonania, właściwie wszystko robimy tak samo jak jest to napisane w tutku.
To co ważne to to, że w nowszych wersjach GIMPa brzydkie miejsca planety,  czy tekstur użytych do jej tworzenia możemy poprawić narzędziem rozsmarowywania S (po prostu smuż ^^) z ustawionym drganiem na jakieś 1,10.

No to by było na tyle. Dziękujęza uwagę, mam nadzieję, że komuś ten tutek pomógł, czegoś nauczył czy coś, to moja pierwsza planeta w GIMPie więc nie jest źle, myślę, że efekt właściwie jest całkiem niezły i co też ważne bardzo prosty do uzyskania! Właściwie nie wymaga dużej znajomości programu, tylko cierpliwości i wyobraźni.
Miłego GIMPowania! ;)
Abik ;)
__________________________________________________________

Imo outa mogłeś wrzucić, jutro spróbuję, thx za tuta :P Piwko :P

out był :P ale jako link :P teraz masz jako obrazek... tak widzę, żę trochę przesadziłem z kontrastem :s ale na lapie jak robiłem to kontrast był mniejszy, ale to jaki kto kontrast sobie zrobi to zależy już tylko od was ;)
i czekam na tego outa! :P

Abik, eee sposób na gg byl szybszy. No ale jesteś wielki :D
£ap piwo bo się należy ;*
"Padłem... nikt nie poda ręki... sam wstanę... silniejszy"
"To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia."
"Na tyle jesteś dobry, na ile jest dobry Twój najsłabszy punkt"

Kuba, sposób na gg to ten sam co tu... z tą różnicą, że tam nie był do końca wyjaśniony tylko opisany tak z grubsza :P no bo w końcu w gimpie 2.4.6 można smugdem bardzo dużo zdziałać, a w 2.2.10 smugdem g**no zrobisz przy takiej planetce ;p
dzięki za piwa, ale liczę bardziej na outy :P

A no outa tez zrobię z tego tuta, Obiecuję :D
Tylko, że nie dziś , może jutro? ;p
"Padłem... nikt nie poda ręki... sam wstanę... silniejszy"
"To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia."
"Na tyle jesteś dobry, na ile jest dobry Twój najsłabszy punkt"



Obiecany out :P

"Padłem... nikt nie poda ręki... sam wstanę... silniejszy"
"To, że milczę, nie znaczy, że nie mam nic do powiedzenia."
"Na tyle jesteś dobry, na ile jest dobry Twój najsłabszy punkt"

no nieźle Ci całkiem wyszło ;> trochę mogłes ten cień mniejszy zrobić ;p po za tym jest całkiem ok :D


Trochę mi nie wyszło, no ale dobra xd


DarkAngel, bo coś źle spłaszczyłeś :P ... i ta warstwa od Kubizmu się ujawniła :S .. ale jakbyś na pierwszej warstwie dał kanał alfa na zaznaczenie i odwrócił zaznaczenie i zaznaczył warstwę z tym kubizmem i wymazał zaznaczenie to byłoby ok ;p bo po za tym to nie jest źle ^^ tylko kolorki ciemniejsze można było :P