Forum graficzne Burning-Brushes.pl

Animacje w POV-Rayu

Abik

  • VIP
  • *****
    • Amerykański plastik
      • Zobacz profil
    Chciałbym w tym roku zakończyć temat POV-Raya, więc to będzie krótki tutorial, opisujący bardzo podstawowe podstawy tematu, którym się zajmiemy, czyli animacji w POV-Rayu. W praktyce tylko je liźniemy, ale i tak myślę, że warto zanurzyć się w animacje chociaż te troszkę bo jest to coś mega ciekawego.

    Weźcie sobie wpakujcie coś takiego jako szablon:
    #version 3.6;
    #include "colors.inc"
    #declare Photons=on;

    global_settings {
      //assumed_gamma 1.0
      max_trace_level 15
      #if (Photons)          // global photon block
        photons {
          spacing 0.02                 // specify the density of photons
        }

      #end
    }

    // ----------------------------------------

    //camera { location<0,10,-15> look_at<0,1,0> angle 30 }
    //camera { location<4,15,1> look_at<0,1,3> angle 30 }
    //camera { location<-2,5,8> look_at<0,1,4> angle 30 }
    camera { location<-3,10,-15> look_at<4,2,0> angle 30 } 
     
    light_source {
      <-500,300,250>       // light's position
      color rgb <1,1,1>       // light's color
      photons {           // photon block for a light source
        refraction on
        reflection on
      }
    }

    sky_sphere {
      pigment {
        gradient y
        color_map {
          [0.0 rgb <0.6,0.7,1.0>]
          [0.7 rgb <0.0,0.1,0.8>]
        }
      }
    }

    light_source { <-2,13,4> color Blue photons{ refraction on reflection on}}

    // ----------------------------------------

    plane {
      y, 0
      texture {
        pigment { color Gray }
      }
    }
    To jest trochę zedytowana wersja tego co znajdziecie pod ->Insert ->Scene Templates ->Photons scene. I dorzućcie jakiś obiekt jaki chcecie animować, u mnie to jest napis burning-brushes.pl oczywiście, o taki:
    text{ttf "Arial.ttf", "Burning-Brushes.pl", 0.5, 0 pigment{color Blue } }Wygląda to na razie tak po uruchomieniu:

    Ekstra, ale jakby to zaanimować? I w ogóle jak to w POV-Rayu wygląda. No mamy taką wartość zmienną jak clock, która przyjmuje wartości od 0 do 1 w kolejnych klatkach animacji, możemy jakąś stałą wartość, np. promień kuli, mnożyć razy ten clock, wtedy w każdej klatce uzyskamy inny promień, czyli w efekcie animację powiększającej się kuli.
    My tutaj spróbujemy uzyskać animację obracającego się napisu. Przyda nam się funkcja rotate. Zapiszmy więc sobie coś takiego:
    text{ttf "Arial.ttf", "Burning-Brushes.pl", 0.5, 0 pigment{color Blue }
          rotate y*360*clock}
    Ta ostatnia linijka będzie właśnie decydować o naszej animacji. Robimy tam po prostu obrót względem osi y o 360 stopni, czaicie no nie? Nawet jak nie to za chwilę zobaczycie jak to wygląda, ale wcześniej musimy wpisać pewne polecenie, tak jak tutaj na screenie:

    Gdzie ustalamy, że utworzonych zostanie 120 klatek. Im więcej klatek tym dłużej potrwa renderowanie, więc nie przesadzajcie z tymi wartościami, ale pamiętajcie, że im większa tym płynniejszą animację uzyskamy. Skopiujcie sobie, żebyście się nie pieprznęli przy wpisywaniu :D
    -j +kff120(Ja i tak użyłem wartości 72 zamiast 120 jakby co)
    Teraz możemy wcisnąć przycisk run i zobaczymy jak POV-Ray generuje kolejne klatki animacji. Problem mały jest taki, że każda klatka zapisana jest w osobnym pliku bmp i musimy to jakoś zebrać do kupy tak żeby stworzyć jedną animację. Możecie to sobie zrobić w photoshopie, gimpie czy czym tam sobie chcecie.
    Ja to robię w gimpie bo wydaje mi się to tam dużo wygodniejsze. Odpalam gimpa, otwieram pierwszą klatkę, później otwieram wszystkie pozostałe naraz jako nowe warstwy i animacja prawie gotowa. Trzeba tylko zapisać plik w formacie gif, przy zapisie wybrać opcję „Zapisz w postaci animacji” pozostawiając wszystkie dalsze ustawienia domyślne i animacja gotowa.

    Czadowo co nie? Nie wiem jak was, ale mnie nawet taka prosta animacja cieszy :D
    Można oczywiście kombinować z innymi obiektami, osiami, ilością klatek, możliwości są ogromne. Na przykład jednocześnie napis możemy obracać wokół kilku osi, sprawdźcie coś takiego:
    text{ttf "Arial.ttf", "Burning-Brushes.pl", 0.5, 0 pigment{color Blue } //}
          rotate y*360*clock rotate x*360*clock}
    Napis schowa nam się na chwilę pod „ziemię”, ale tej ziemi wcale być nie musiało i wtedy grałaby gitara, zresztą i tak nie wygląda to źle:

    Ta jest, to by było na tyle z mojej strony jeśli chodzi o animacje w POV-Rayu, tak jak obiecałem było krótko, chociaż myślę, że to i tak był najciekawszy tutorial z całej tej „serii”. Szczęśliwego nowego roku!

    TUTORIAL WYKONANY TYLKO I WYŁĄCZNIE DLA BURNING-BRUSHES.PL
    « Ostatnia zmiana: Grudzień 28, 2011, 19:04:02 wysłana przez Abik »